Georg Jensen ønskede at udvide sit marked i Italien

Indsalg af varer til detailkæder og stormagasiner er afhængig af den plads og de tildelte “hyldemetre”, og samt den omsætning, der kan genereres pr. meter. Leverandører tilbyder derfor ofte selv at opstille og passe en ”butik i butikken” (Shop in Shop), som eventuelt tillige kan betjenes af leverandørens egne medarbejdere.
Georg Jensen ønskede at udvide sit marked i Italien, og var derfor interesseret i at have sine produkter i de markedsledende detailkæder.

Udvikling af Shop in Shop-koncept som business case

Med udgangspunkt i Georg Jensens målsætninger for markedsudvidelse, blev der udviklet et Shop in Shop-koncept, i form af en business case, som visualiserede og beskrev butikkens indretning på baggrund af forretningsmæssige argumenter. Et af de primære mål var at få flere hyldemetre, og dermed større omsætning. Konceptetet skulle anvendes til præsentation over for de markedsledende italienske detailkæder, samt som udgangspunkt for en efterfølgende realisering og implementering i butikkerne.

Opnåede markedsudvidelse og mersalg via italienske detailkæder

Det udviklede Shop in Shop-koncept blev anvendt i forbindelse med promotion over for de markedsledende italienske detailkæder. Konceptet blev implementeret i flere italienske detailkæder, og Georg Jensen opnåede den ønskede markedsudvidelse og mersalg.